Noordhollands
Dagblad, 10 februari 2007:
Professionals werken
belangeloos mee aan clip ’Inspired by you’
’Vrolijk en
meeslepend, zoals Nadine’
door Leo van Gelderen
De Oude Veiling ligt er op zondagmiddag verlaten bij. Op het bedrijventerrein in
Zwaag heerst een bijna serene rust. Behalve bij dansstudio Dazzling. De laatste
opnames voor de clip op de dvd ’Nadine Inspired by you’, worden er opgenomen.
Het nummer is opgedragen aan de op 2 december vorig jaar vermoorde twintigjarige
Nadine Beemsterboer uit Hoorn.
Voor de wandbrede
spiegel werken Rexallan Clemensia en Eugene Rijsenburg aan de laatste
danspassen. Het wachten is op producent en cameraman Bryan Groevenstein
met zijn team. Bryan is al weken bezig met de opnames. Dit is de laatste
sessie. De komende dagen staan in het teken van het monteren. Een klus
waar veel druk op staat. De platenmaatschappij wil het eindproduct zo
snel mogelijk hebben. Immers, komende vrijdag, 16 februari wordt de dvd
gepresenteerd in schouwburg Het Park in Hoorn. Dan overhandigt Marianne
Thieme van de Partij voor de Dieren het eerste exemplaar aan Wanda en
Jacques, de ouders van Nadine. Vervolgens zorgt Free Record Shop dat het
nummer vanaf 19 februari in heel Nederland te krijgen is. |
|
Opbrengst
De opbrengst gaat naar de Nadine Foundation (www.nadinefoundation.nl). Via deze
stichting wordt het geld verdeeld over goede doelen die werken aan het welzijn
van dieren en mensen. Doelen die Nadine na aan het hart lagen. Bovendien groeit
het aantal donateurs van de stichting gestaag. Het initiatief is niet
onopgemerkt gebleven. De landelijke interesse groeit nog steeds. Het Algemeen
Dagblad en de Telegraaf zijn de afgelopen dagen in Hoorn langs geweest. Evenals
de televisiezenders SBS6, RTL4 en RTV Noord-Holland. De familie is blij met de
aandacht. Immers, extra aandacht betekent in de praktijk meer geld om er iets
goed mee te doen.
Nadine is verschillende keren met ’Dazz 2 impress’ Nederlands kampioen
streetdance geweest. Daar is nog veel beeldmateriaal van. En de digitale
techniek staat voor niets. Op de dvd is ’straks’ Nadine dansend te zien, samen
met haar dansleraren Rexallan en Ivanildo Braam. De laatste is zanger/danser.
Een deel van het nummer zingt hij, terwijl Boy Michaelidis als Double B Raps het
tweede deel voor zijn rekening neemt.
Bij binnenkomst vallen de dansers meteen in de handen van Ilona Hasselt. Vaardig
in de weer met make-up, kwastjes en tissues moet ze voorkomen dat de artiesten
tijdens de opnames gaan glimmen van het zweet.
Jacqueline, de zus van Nadine, drentelt gespannen heen en weer. Op de vloer
branden tweehonderd waxinelichtjes in de vorm van harten. Allemaal voor de clip.
,,We zijn al weken bezig. En iedereen doet het voor niks. Tot en met de
cameraploeg aan toe.’’
Briefjes
Ze glimlacht als ze zegt: ,,Maar ook wij hebben alles zelf gemaakt. De tekst, de
dans en de muziek. Samen met Boy, Ivanildo en Rexallan heb ik me teruggetrokken.
We zijn in de studio gaan zitten. Kaarsen aan en ik heb allerlei briefjes van
Nadine rondom ons uitgespreid. We hebben gewoon alles laten stromen. We voelden
gewoon dat Nadine meeschreef. Er is echt een prachtig nummer uitgekomen. Deels
melodieus en zacht, afgewisseld door een rauwe rap. Die sessies waren gewoon
spirituele bijeenkomsten waar we allemaal met een heel bijzonder gevoel
uitkwamen. De tekst en de muziek stroomden gewoon bij ons binnen. Het was
louterend.’’ Intussen vullen de speakers elke hoek van de studio met de
dwingende beat van ’Inspired by you’.
De muziek lijkt te wijken als Jacqueline zegt: ,,We kunnen wel tien clips
vullen. Prachtig natuurlijk. Maar daar heb ik mijn zusje niet mee terug.’’ De
stilte ’trekt op’, de dreunende bas neemt haar bijna achteloos weer mee in het
dwingende ritme.
Ze hervindt zich: ,,Het voelt wel goed hier mee bezig te zijn. Al zie ik op
tegen de tijd na de zestiende. Dan is de dvd gemaakt en dan? Ik hoop niet dat er
een zwart gat volgt. Die drukte past voor mij wel in mijn rouwproces. Door de
drukte voel je de pijn niet constant. Hoe het na volgende week zal zijn, weet ik
niet. Ik wil er nog even niet aan denken.’’ Bryan is niet gauw tevreden. Op het
moment dat iedereen denkt ’het staat er goed op’, zegt hij vanachter de camera:
,,Ik wil het toch nog een keer opnieuw doen.’’
Startsein
Voor Ilona is zo’n opmerking het startsein om met kwastje en tissues in de weer
te gaan. Dipje hier, strijkje daar. Zweetdruppels zijn uit den boze. Danser
Eugene draag een afro-kapsel. Hij klaagt over die niet te stuiten zweetdruppels.
Dus ontkomt hij ook niet aan een tissue. Lachend zegt hij: ,,Komt door dit
kapsel. Dat is zo zwaar. Ik zet een stap en ik zweet alweer.’’
Jacques en Wanda komen binnen. Samen met schoonzoon Dennis. Zij zorgen voor de
catering. Jacques: ,,Dennis en ik hebben tachtig broodjes staan smeren. Als ik
zie hoe iedereen in de weer is, kan het niet anders of ze rammelen straks van de
honger.’’ Hij kijkt om zich heen: ,,De laatste dagen blijf ik me verbazen. Het
is niet te vatten. Al die mensen die iets willen doen. Daar val je stil van.’’
Wanda vult aan: ,,Zo’n dvd maken kost handenvol geld. Op eigen kracht was het
ons absoluut niet gelukt.’’
Voor Wanda is het de eerste keer na de dood van haar dochter dat ze weer in de
dansstudio is. ,,Het is heftig. In deze ruimte heeft Nadine ik weet niet hoeveel
uur geoefend. Ik heb hier vaak naar haar zitten kijken. En nu zit ik hier.
Alleen. Het voelt alsof ze zo binnen kan stappen met de vraag ’of ze ook nog
iets moet doen’. Dit is net alsof het niet over mijn kind gaat. Zo onwerkelijk
is het. Alsof het niet is gebeurd. Het lijkt wel alsof je geest op zo’n moment
voorkomt dat je de volle omvang van het gemis overziet. Het is ook een soort
bescherming denk ik.’’
|
Voor de camera
rapt Boy vol gevoel de laatste regels van zijn tekst. ’dance babygirl,
just dance’. Het lied gaat over het missen, houden van en de waanzin van
de moord. ,,Ging het wel goed?’’, vraagt de rapper. ,,Man, je bent een
natuurtalent’’, kaatst Bryan vanachter de camera vriendelijk terug.
|
Bryan de vriendelijke maar
niet te vermurwen regisseur ’jaagt’ keer op keer de dansers de vloer weer op.
Toch pakken ze onvermoeibaar en zonder mokken telkens de draad weer op. Pas
tegen zeven uur vindt Bryan het genoeg. Hij heeft zijn eigen productiebedrijf en
is gespecialiseerd in clips. ,,Ik ken Ivanildo. Toen hij me vroeg of ik mee
wilde doen, heb ik niet lang na hoeven denken. Het grote probleem is steeds de
tijd geweest omdat er verschillende projecten lopen. Toch heb ik het gedaan.
Omdat het bijzonder is. Er was genoeg beeldmateriaal van Nadine dus zag ik
mogelijkheden om er iets moois van te maken.’’
Gaandeweg de
opnames raakte Bryan steeds meer betrokken. ,,Het voelde alsof ik er
werd ingezogen. Het is natuurlijk ook bijzonder. Dit maak je als
clipmaker niet veel mee. Het nummer heeft absoluut hitpotentie. Alleen
hangt het van zoveel factoren af of een nummer doorbreekt. De promotie,
willen dj’s het draaien, noem maar op. Dat heeft met de kwaliteit niets
te maken. Want met het nummer is niks mis. Er zit een goede balans in.
Het gaat over een dramatische gebeurtenis en toch is de muziek
meeslepend en vrolijk. Vrolijk en meeslepend. Ik denk precies zoals
Nadine was.’’ |
|
|
|